Door Renée de Bruijn
Wat betekent de gele drijfveer uit het Management Drives-model voor jouw organisatiecultuur?
Ieder bedrijf zit er om te springen: een visionaire leider. Een man of vrouw die het voortouw neemt, niet schrikt van nieuwe technologie en barst van de creativiteit. Geel of ‘gele mensen’ noemen ze die weleens. Maar al die kleuren waarmee je om de oren wordt geslagen, wat betekenen ze nu? In een serie artikelen bespreken we verschillende drijfveren die je met kleuren aanduidt volgens het Management Drives model. Vandaag is geel.
Management drives
Management drives meet drijfveren en daarmee kun je gedrag voorspellen. Een drijfveer wordt bepaald door ‘nature’, ‘nurture’ en context. Iemand is dus niet ‘geel’ maar heeft gele drijfveren, aanjagers van gedrag en dat vaak in combinatie met andere drijfveren (lees: kleuren). Door je bewust te worden van de drijfveren van jezelf en anderen kun je hierop sturen en ontwikkelen.
De creativiteit en innovatie van geel
Mensen met gele drijfveren willen de werkelijkheid begrijpen. Ze zien de wereld vaak als een complexe puzzel, maar ze zien ook grenzeloze mogelijkheden, zijn enthousiast en hebben een sterke nieuwsgierigheid naar het onbekende.
Denk niet dat je ze makkelijk overtuigt. Ze zijn kritisch en treden buiten de gebaande paden. Daar vinden ze inspiratie om te vernieuwen en innoveren. Geen wonder dat vrijheid voor hen erg belangrijk is. Toch is het geen chaos. Het geheel moet wel kloppen. Doet het dat niet dan volgen zeer kritische vragen.
Creativiteit, de ontembare kracht om originele ideeën te genereren en vernieuwende oplossingen te bedenken, staat centraal in de gele drijfveer. Deze mensen barsten van de verbeeldingskracht. Hun frisse blik ontrafelt complexe vraagstukken met flair en enthousiasme.
Geen wonder dat mensen met een gele drijfveer bekend staan als innovators. Ze kijken verder, nemen (goed doordachte) risico’s en verkennen nieuwe mogelijkheden. Visionair leiderschap vindt zijn wortels in het vermogen om verder dan status quo te kijken, om de horizon van wat mogelijk is te verbreden, en dat is precies waar de gele drijfveer in uitblinkt.
De voordelen
- Flexibel denken
Mensen met deze kleur zijn vaak bereid om sneller dan gemiddeld nieuwe ideeën te omarmen en passen zich snel aan aan veranderende omstandigheden. - Creatieve innovatie
Mensen met deze drijfveer kunnen vernieuwende ideeën aandragen. Ze denken out-of-the-box. - Enthousiaste motivatie
Ze hebben de gave om teams te motiveren anders te denken en een inspirerende werkomgeving te creëren.
De uitdagingen
- Gebrek aan focus
Met enthousiasme komt ook het risico op een gebrek aan focus. De uitdaging is dan prioriteiten stellen en te concentreren op specifieke doelstellingen. Daarom is de rode drijfveer ook een goede toevoeging aan de gele, 1. zie ook het artikel over de rode drijfveer en directief leiderschap. - Te complex en nooit goed genoeg
Door de constante behoefte om te begrijpen, maken ze dingen vaak onnodig ingewikkeld. Zaken worden groter gemaakt dan ze in daadwerkelijk zijn en door het niet (her)kennen van grenzen is goed ook niet snel goed genoeg. Is iets in hun ogen onvoldoende doordacht dan zullen ze zich ook niet snel committeren. - Onrealistische ideeën
Niet alle ideeën van de geelgedreven leider zijn even praktisch haalbaar. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen innovatie en realisme, tussen de toekomst en het heden, tussen abstractie en concrete uitwerkingen. Blijf niet hangen in abstracte luchtkastelen maar kom tot bereikbare ideeën, inclusief een plan. Onze gele drijfveer leunt daarbij graag op de rode, blauwe en paarse drijfveren die stevig met twee benen op de grond (blijven) staan.
De gele drijfveer voor anderen
Voor anderen is de persoon met de gele drijfveer iemand die verder kijkt dan de huidige realiteit en zo nieuwe mogelijkheden ontdekt. Ze zijn niet bang om risico’s te nemen en experimenteren graag met nieuwe concepten. Ze zijn snel in het omarmen van verandering en het aanmoedigen van anderen om mee te gaan op een ontdekkingsreis.
De keerzijde is dat het voor liefhebbers van structuur en duidelijke richtlijnen moeilijk is om te gaan met die ogenschijnlijke onvoorspelbaarheid en complexiteit. De snelle ideeënstroom en de neiging om zeer theoretisch en modelmatig te denken kunnen anderen soms overweldigen. En dan is er nog de natuurlijke neiging om zeer kritisch te zijn. Voor anderen voelt de behoefte naar waarheidszoeking al gauw als een aanval.
Mensen waarderen de creatieve impulsen en de kunst van het enthousiasmeren. Tegelijkertijd kan het complexe denken, de sterke neiging naar vrijheid en kritische houding anderen uitdagen.
De kansen van het positief inzetten van Geel
In essentie biedt de gele drijfveer een motor voor innovatie en vernieuwing. Maar doe dit ook met mate en breng focus aan. Zo kom je voorbij de ideeënfase en worden ideeën werkelijkheid die bijdragen aan de ontwikkelingen van de persoon, een team of organisatie. Benut de energie van geel voor creatieve brainstormsessies en innovatieprojecten. Hun energie kan teams inspireren tot frisse ideeën en leert ze flexibel om te gaan met veranderingen.
Management Drives toepassing
Het Management Drives model is een model om drijfveren van mensen in kaart te brengen. Door de drijfveren van individuen en teams te begrijpen, kunnen organisaties en hun mensen een positieve en productieve werkomgeving creëren waarin het potentieel van elk teamlid optimaal benut wordt. Het model biedt niet alleen inzicht, maar ook concrete handvatten voor verbetering op zowel individueel als organisatieniveau.
Lees ook onze artikelen over de andere Management Drives kleuren:
Over dpo2
Willen jullie ook aan de slag met Management Drives? Dpo2 begeleid je team of organisatie graag met de inzet van Management Drives. Neem voor meer informatie contact op met:
Regina Hol
Senior Regisseur en teamlead Talent + (Organisatie) Ontwikkeling
regina@dpo2.nl.