Je bereidt je voor op een prachtige rondreis. Je hebt een aantal plekken en bezienswaardigheden uitgekozen waarlangs de reis zal gaan. Je rugzak staat klaar staan voor vertrek. Spannend…
Voor een nieuwe medewerker is het eigenlijk niet anders. Hij staat klaar met zijn rugzak met ervaring, kennis, kunde en zijn eigen persoonlijkheid op zoek naar een nieuwe baan.
Maar net als bij een vakantiereis kunnen er tegenvallers zijn, onverwachte zaken, dingen die anders lopen kortom: beren op de weg. In het hotel is net op dat moment een grote verbouwing bezig. Je vlucht is overboekt of je komt terecht in een enorme storm.
Welke beren kun je tegenkomen tijdens je Employee Journey en belangrijker hoe ontwijk je ze en voorkom je dat de verwachtte reis een totaal andere richting krijgt?
Voor een organisatie is het van belang om die beren zoveel mogelijk van de weg te houden. En vaak kan dat al door kleine, voor de hand liggende zaken, op voorhand goed te regelen.
EMPLOYER BRANDING
Het startpunt van de reis zit hem eigenlijk al in de eerste kennismaking. Je website, social media kanalen maar ook hoe wordt er over je bedrijf gepraat, en hoe wordt je bedrijf of organisatie in de markt gezien. Wat draag je uit, welke waardes heb je als organisatie en worden deze wel zodanig overgebracht dat potentiële, nieuwe medewerkers meteen een goed beeld krijgen van de organisatie? Is het echt zoals je op je website schrijft?
Hier kan je meteen de eerste beer op de weg tegenkomen. Het komt regelmatig voor dat het beeld dat je op je website uitstraalt echt anders is dan de werkelijkheid. Zorg in elk geval dat je ‘werken bij’ pagina’s een echt beeld laten zien. Geen stockfoto’s van mensen die je echt nooit tegen zou komen in jouw organisatie maar echte medewerkers. Zorg vooraf dat verwachtingen overeenkomen, om zo teleurstelling te voorkomen.
SOLLICITATIEPROCEDURE
De vacature is via verschillende kanalen uitgezet. Hoe verloopt vervolgens de procedure? Als de interesse is gewekt hoe gemakkelijk kan er dan gesolliciteerd worden? Is een druk op de knop voldoende om het cv te versturen? Krijgt de kandidaat snel een reactie? Hoe lang duurt de procedure? Niemand houdt van lang wachten en onduidelijkheid natuurlijk, dus zorg dat kandidaten ondertussen niet afhaken. Blijf de sollicitant vooral steeds op de hoogte houden van de status en houd het contact warm.
DE EERSTE WERKDAG
Eindelijk heb je de perfecte kandidaat voor de job gevonden. Past perfect in het profiel en is een aanwinst voor je organisatie. Een goed ervaren employee journey zorgt er voor dat de beren van de weg blijven en de nieuwe medewerker zich snel thuis voelt in het team.
Stuur de nieuwe medewerker al voor zijn eerste werkdag een leuk kaartje, om hem welkom te heten. Daarnaast stuur je alvast wat praktische informatie zoals wat de lunchgewoontes zijn en heel belangrijk, waar en hoe laat hij verwacht wordt op de eerste dag. Uit onderzoek blijkt dat in 40% van de gevallen geen inwerkprogramma aanwezig is of dat op de eerste werkdag de werkplek nog niet gereed is. Dit belemmerd een frisse en snelle start die een nieuwe medewerker eigenlijk graag zou willen maken.
ONTWIKKELING EN OPLEIDING
Als de nieuwe medewerker eenmaal zijn draai gevonden heeft is het van belang dat hij genoeg uitdaging blijft hebben in zijn werkzaamheden. In veel gevallen is het hebben van te weinig uitdaging een reden om over te stappen naar een andere werkgever.
VITAMINE A
Ga regelmatig om de tafel met de medewerker en niet alleen tijdens het jaarlijkse functioneringsgesprek. Zorg dat je zijn behoeften en drijfveren kent. Heeft de medewerker nog voldoende uitdaging in zijn werk of heeft hij behoefte aan extra scholing en training. Vraag hoe het echt gaat met de medewerker. Hoe staat het met de werk/privé balans. Door regelmatig in gesprek te gaan met de medewerker weet je wat er speelt en wat zijn behoeften zijn. Veel Vitamine A met de A van Aandacht kan voorkomen dat de medewerker besluit om op zoek te gaan naar een andere werkgever of, erger nog, zich misschien zelfs ziek gaat melden met burn-out klachten.
AMBASSADEURSSCHAP
Natuurlijk verlaten ook medewerkers je organisatie. Verloop komt natuurlijk altijd voor en is ook niet per se slecht. Soms is het een logische stap in iemands carrière of wil iemand toch eens zien hoe het er in een andere organisatie aan toe gaat.
Als de medewerker een prettige tijd bij je heeft gehad en zich goed heeft kunnen ontwikkelen zullen zij positief praten over je organisatie. Gaat hij of zij met een goed gevoel weg dan heb je een ambassadeur erbij.
Voer daarom een goed exitgesprek en vraag naar verbeterpunten in je employee journey. Ga met die verbeterpunten aan de slag. Of zoals de uitspraak van Loesje; “de weg naar geluk is houden van beren”.